Motorkářská vyjížďka – Moravskoslezsko

Autor článku: / Zvěřejněno: 15. srpna 2018
V naší fortellákovně se vyskytuje docela silná skupinka motorkářů, kteří rádi podlehli jednostopému pokušení. Komunita motorkářů zpravidla pořádá společné vyjížďky a motorkářské srazy, proto jsme si i my, fortelláčtí motorkáři, naplánovali společnou vyjížďku.

Kam se vydáme?

Prvním krokem k úspěchu takové vyjížďky je stanovení lákavého cíle. Kam se vydat? Moravskoslezsko se zdálo být hodně atraktivní, nabízí velké množství zajímavých lokalit, typických pro tento kraj. Ostrava bývala nazývána „městem uhlí a železa“ nebo také „ocelové srdce republiky“. Vítkovické vysoké pece, které tvoří výraznou městskou dominantu Ostravy, vyhasly již v roce 1998 a nyní nabízí možnost velmi zajímavé prohlídky.

Cíl jsme si zvolili, je na čase vyrazit

Předem jsme si zajistili prohlídku Vítkovických vysokých pecí včetně návštěvy věže Bolt Tower na neděli  20. 5. 2018. Bylo třeba vyrazit časně zrána a popravdě, někdo se musel ráno hodně přemáhat, abychom vyjeli v 7:00 hodin z Lanškrouna :-). Před námi  bylo na cestě do dolních Vítkovic celých 170 km a prohlídka začínala v deset hodin, pozdní příchod byl proto nepřípustný. Z Lanškrouna jsme vyrazili od benzínové pumpy „Pohona“, v počtu třinácti strojů. Na první krátkou zastávku, na benzínové pumpě Shell za Olomoucí, jsme dorazili v plánovaném čase 8:15. Tady se k nám přidává poslední stroj, dáváme kouřovou a opět upalujeme směr Vítkovice, v plném nasazení čtrnácti strojů – celkem osmnáct osob včetně batůžků. Rychlý přesun po dálnici jsme zakončili příjezdem do Dolních Vítkovic – přesně v 9:30 – dle plánu jsme dorazili včas.

Při prohlídce si připadáme, tak trochu jako »igráčci«

Při nástupu k prohlídce vysokopecního okruhu dostáváme červené pracovní helmy, a vypadáme tak trochu jako »igráčci«. Při prohlídce potkáváme další skupiny se zelenými a modrými helmami a teprve zjišťujeme, že to barevné rozlišení má velký smysl – aby se prohlídkou zaujatí členové jednotlivých skupin nepomíchali. Provází nás osmdesátiletý vysloužilý zaměstnanec, který nám věnuje zhruba 100 minutovou přednášku zaměřenou na historii a výrobu surového železa. Během zajímavého výkladu postupně šplháme na vrchol věže Bolt Tower (pojmenovanou po častém účastníkovi atletických závodů v Ostravě Usainu Boltovi), odkud je nádherný výhled na rozlehlou část Ostravy.

Nedaleká benzinová pumpa nás zachránila

Po prohlídce následuje asi kilometrový přesun k motorkářskému obchodu Bikers Crown, kde jsme měli na lavičkách před shopem posvačit napečené řízky z domu. S údivem však zjišťujeme, že většina z nás řízky nemá, buď vinou vlastní lenosti si je nasmažit anebo nepozorného čtení instrukcí pro výlet. Jako záchrana se naštěstí jeví blízká benzinová pumpa, kde podávají svíčkovou. Ještě shlédneme shop s velkým výběrem vybavení pro motorkáře a pokračujeme přes Ostravu do Darkoviček, kde se nacházíme areál Československého opevnění. Obcházíme bunkry, před kterými stojí několik tanků, poté zůstáváme sedět na lavičkách. Z bunkru na nás přesně v 14:00 křičí průvodce, nahánějící zájemce o prohlídku, my už ale máme nejvyšší čas vydat se na cestu zpět domů. Nasedáme na stroje a upalujeme přes Opavu dále, po suprové silnici k Bruntálu. Při jeho průjezdu náhle strháváme své stroje ke krajnici, k místní restauraci Pizza Donna Emona. V tu chvíli se všech motorkářů zmocňuje dobrá nálada, zasedáme k prázdným stolům a objednáváme místní burgery. Tato zastávka přišla opravdu vhod. Zhruba po hodinové pauze vyrážíme s plnými žaludky opět na cestu dál přes Rýmařov k poslední naší krátké kouřové přestávce na Skřítku. Do Lanškrouna se dostáváme večer okolo půl osmé.

Každý jsme na „dvou kolech“ najeli jsme 350 km po krásných silnicích, za skvělého počasí, splnili cíle a naplnili naše očekávání. Doufám, že jsme tento kraj nenavštívili naposledy, třeba se sem vrátíme zase příští rok a navštívíme zde další zajímavé lokality.